Alex Stanciu

Alex STANCIU logo white shadow
Antrenamentul picioarelor – Sănătate optimă pentru creier!

Antrenamentul picioarelor – Sănătate optimă pentru creier!

EXERCIȚIILE FIZICE, ÎN SPECIAL CELE DE FORȚĂ, SUNT IMPORTANTE PENTRU FUNCȚIONAREA NORMALĂ A CREIERULUI ȘI A SISTEMULUI NERVOS.

UN NUMĂR MARE DE STUDII AU LEGAT FORȚA MUSCULARĂ A MEMBRULUI INFERIOR DE MULTE BENEFICII COGNITIVE. CERCETĂRILE ARATĂ CĂ, ATUNCI CÂND SĂRIȚI PESTE EXERCIȚIILE DE FORȚĂ, NU PIERDEȚI DOAR MASĂ MUSCULARĂ CI ȘI CHIMIA INTERNĂ A CORPULUI DUMNEAVOASTRĂ ESTE AFECTATĂ ÎN AȘA FEL ÎNCÂT SISTEMUL NERVOS ȘI CREIERUL SE DETERIOREZĂ.

Prin faptul că nu utilizați mușchii membrului inferior, o genă numită CDK5Rap1 este afectată negativ, iar această genă joacă un rol important în sănătatea și funcția mitocondrială. Acesta este un alt motiv important pentru a efectua exerciții de forță ca o componentă crucială a vieții, ce permite corpului uman și creierului să funcționeze optim.

În timp ce exercițiul influențează sănătatea creierului în mai multe moduri, un factor cheie este legat de capacitatea sa de a stimula factorul neurotrofic derivat din creier, care întinerește atât mușchiul cât și țesutul cerebral.

Exercițiile fizice sunt în primul rând evaluate pentru influența lor asupra sănătății fizice, a forței și mobilității, există dovezi ample care arată că exercițiile fizice, în special cele de forță, sunt esențiale pentru funcționarea creierului și a sistemului nervos. 

Această legătură fascinantă a fost demonstrată într-un studiu recent, publicat în Frontiers din Neuroscience, care arată că sănătatea neurologică depinde, de semnalele transmise de la mușchii mari ai membrelor inferioare.

Studiul arată că utilizarea mușchilor membrelor inferioare în exerciții de forță, trimite semnale către creier care sunt vitale pentru producerea de celule neuronale sănătoase, esențiale pentru creier și sistemul nervos, pentru a produce noi celule nervoase.

CORPUL UMAN A FOST CREAT PENTRU A RIDICA, ALERGA ȘI SĂRII.

Prin nefolosirea mușchilor membrelor inferioare, două gene sunt afectate negativ.

Una dintre ele, cunoscută sub numele de CDK5Rap1, joacă un rol important în sănătatea și funcția mitocondrială, ceea ce este un  motiv in plus pentru a efectua exerciții de forță. După cum probabil știți, mitocondriile sănătoase și funcționale sunt cruciale pentru sănătatea optimă, iar disfuncția mitocondrială este o cauză principală a tuturor bolilor cronice, inclusiv a neurodegenerării, deoarece creierul dumneavoastră consumă aproximativ 20% din energia generată de întregul organism. Nu este un întâmplător faptul că suntem meniți să fim activi: să mergem, să alergăm, să ne culcăm să ne așezăm și să ne folosim muschii picioarelor pentru a ridica lucrurile. 

CUM POT MUȘCHII MAI PUTERNICI SĂ VĂ AJUTE CREIERUL.

Studiile anterioare au demonstrat că exercițiile fizice sunt o modalitate cheie de a proteja, menține și îmbunătăți sănătatea creierului și de a optimiza capacitatea cognitivă.

S-a dovedit chiar că ajută la lupta împotriva demenței.

Un factor, probabil cheie, este legat de modul în care exercițiul afectează factorul neurotrofic derivat din creier (BDNF), care se găsește atât în ​​mușchii dumneavoastră, cât și în creier. Exercițiul stimulează inițial producerea unei proteine ​​numite FNDC5. Această proteină, la rândul său, declanșează producția de BDNF, care este un remarcabil regenerator muscular și cerebral. În creierul tău, BDNF ajută la păstrarea celulelor cerebrale existente, activează celulele stem din creier pentru a se transforma în noi neuroni (neurogeneză) și pentru a promova creșterea cerebrală în special în zona hipocampului, o regiune asociată cu memoria.

Am discutat deja despre modul în care BDNF face conexiunea între forța musculară și întinerirea creierului, însă exercițiul fizic influențează, de asemenea, o serie de alte procese biochimice care afectează pozitiv funcția cognitivă și sănătatea generală:

1. Normalizarea și prevenirea rezistenței la insulină – Exercițiul fizic este unul dintre cele mai eficiente metode de a vă normaliza și de a reduce riscul de rezistență la insulină.

2. Îmbunătățirea fluxului sanguin și a oxigenării creierului – Creierul are nevoie de o cantitate semnificativă de oxigen pentru a funcționa corect.

3. Reducerea proteinei morfogenetice osoase (BMP) – BMP încetinește crearea de noi neuroni, reducând astfel neurogeneza. Dacă aveți niveluri ridicate de BMP, creierul dumneavoastră devine tot mai lent. Exercițiul fizic reduce impactul BMP, permițând astfel celulelor stem adulte să-și îndeplinească funcțiile vitale de a vă menține creierul agil.

4. Reducerea formării plăcilor amilode – Exercițiile fizice reduc formarea plăcilor amiloide, din creierul indivizilor normali cognitiv, incluzând persoanele care poartă varianta genei APOE4.

5. Creșterea neurotransmițătorilor stimulând starea de spirit– Exercițiul stimulează, de asemenea, stimularea naturală a hormonilor și a neurotransmițătorilor asociați cu controlul dispoziției, inclusiv endorfinele, serotonina, dopamina, glutamatul și GABA.

6. Metabolizarea substanțelor chimice cauzate de stres – Cercetătorii au demonstrat, de asemenea, mecanismul prin care exercițiile ajută la reducerea stresului și depresiei – ambele fiind factori de risc pentru demență și boala Alzheimer. Mușchii bine antrenați au niveluri mai ridicate ale unei enzime care ajută la metabolizarea unei substanțe chimice de stres numită kynurenină. Constatarea sugerează că antrenarea mușchilor vă ajută să vă scăpați corpul de substanțele chimice cauzate de stres.

7. Reducerea inflamației – Exercițiul scade nivelul de citokine inflamatorii asociate cu inflamația cronică și obezitatea, ambele putând afecta negativ funcția creierului.

REFERINȚE:

  1. Frontiers in Neuroscience May 23, 2018, DOI: 10.3389/fnins.2018.0036
  2. Neuroscience. 2010 Jun 2;167(4):1239-48
  3. Cell Biology, DOI: 10.755/eLife.15092
  4. The Journal of Neuroscience, 27 April 2005, 25(17): 4217-4221
  5. Medical News Today October 5, 2014