Alex Stanciu

Alex STANCIU logo white shadow
10 Beneficii ale mersului

10 Beneficii ale mersului

Mersul este prima formă de terapie folosită de om.

În timp ce fitness-ul este în creștere și tot mai  mulți oameni practică o formă de exerciții fizice, majoritatea adulților nu știu cum să programeze timpul pentru a ajunge și la sala de fitness. Atunci când majoritatea oamenilor decid că este timpul să practice unele obiceiuri mai sănătoase, ca mersul pe jos, pentru a pierde în greutate și pentru a îmbunătăți sănătatea, chiar dacă poate părea că nu este “suficient” pentru a oferi aceleași beneficii ca exercițiile din sala de fitness, adevărul este că mersul pe jos este cea mai veche formă de activitate fizică umană, iar beneficiile mersului sunt mari, foarte mari! Cu mult înainte de antrenamentele de tip HIIT, Tabata, CrossFit sau Bodybuilding  oamenii au mers. Și au mers mult.

10 beneficii ale mersului

1. Vă ajută să vă mențineți o greutate sănătoasă

Dacă mersul pe jos timp de 30 de minute nu arde tone de calorii precum antrenamente viguroase, vă puteți întreba cum vă poate ajuta cu pierderea în greutate. Mersul pe jos într-un ritm rapid consumă o cantitate bună de calorii, ce vă va ajuta să pierdeți în greutate sau să vă mențineți echlibrul greutății ideale. 

2. Impact minim asupra articulațiilor

Unul dintre cele mai bune lucruri despre mersul pe jos este că poate ajuta la combaterea bolilor cronice fără a vă pune presiune asupra articulațiilor.

Mersul obișnuit vă sprijină sănătatea articulațiilor deoarece îmbunătățește circulația și ajută sistemul limfatic să-și facă treaba, eliminarea toxinelor din organism și scădearea inflamație. În mod normal, cartilajul articular nu are o alimentare directă cu sânge, dar cu cât vă mișcați mai mult, cu atât mai mult se produce lichid sinovial în articulație, iar o cantitate mare de oxigen și substanțe nutritive sunt aduse în această zonă. De fapt, potrivit Arthritis Foundation, starea inactivă este unul dintre motivele principale ale afecțiunii și durerii, deoarece acest lucru are ca rezultat suprimarea producerii de lichid sinovial.

3. Remediu excelent pentru sănătatea inimii

Un studiu publicat în Jurnalul American de Medicină Preventivă din 2013 a constatat că mersul are efecte benefice asupra ritmului cardiac de repaos, tensiunii arteriale, capacității de efort, consumului maxim de oxigen și calității vieții. Studiul a urmat peste 1.000 de pacienți care au prezentat diverse afecțiuni și a constatat că mersul pe jos are beneficii semnificative la majoritatea adulților, oferind protecție împotriva infarcturilor, accidentelor vasculare cerebrale sau a bolilor coronariene.

4. Combate depresia și îmbunătățește dispoziția

O veste bună, puteți obține același efecte benefice pentru starea dvs. ca cei care alergă la maratoane. Toate formele de exerciții fizice sunt benefice și au efect terapeutic în depresie și probleme legate de starea de spirit, deoarece eliberează hormoni “stării de bine” în creier, inclusiv endorfine.

5. Sprijină sănătatea osoasă în special la cei cu vârstă înaintată

În mod similar cu alte tipuri de exerciții, mersul pe jos în mod regulat poate ajuta la stoparea pierderii de masă osoasă pe măsură ce îmbătrânim.

Un studiu realizat de Brigham and Women’s Hospital a constatat că femeile aflate în postmenopauză care au mers timp de 30 de minute pe zi au redus riscul de fracturi de șold cu 40%.

6. Poate fi făcut oriunde și nu necesită echipament

Nu îți poți permite să mergi la sală de fitness sau nu ai timp să practici nici macar acasă exerciții fizice? Nici o problemă, deoarece mersul se poate face chiar de la ușa casei până la servici și nu costă absolut nimic. 

Chiar și plimbările mai scurte făcute de mai multe ori pe zi, cum ar fi 15-20 de minute într-un moment în care aveți timp, contribuie la o funcționare musculară bună și la un echilibru hormonal. Câteva studii interesante au arătat că mersul pe jos este asociat cu o reducere cu 11% a riscului bolilor cardiace și este legată de îmbunătățirea nivelelor inflamației, dislipidemiei, trigliceridelor, tensiunii arteriale diastolice și a insulinei.

7. Mersul duce la o viață mai lungă

Un studiu efectuat la Arbor Healthcare spune că cei care practică în mod regulat mersul în anii 50 și 60 sunt cu 35% mai puțin probabil să moară în următorii opt ani, decât cei care nu merg și au un stil de viață sedentar.

8. Mersul îmbunătățește somnul

Un studiu efectuat de Cancer Research Center de la Fred Hutchinson din Seattle a constatat că femeile, cu vârsta cuprinsă între 50 și 75 de ani, care au făcut plimbări de dimineață timp de o oră, aveau mai multe șanse să scadă insomnia decât femeile care nu au mers pe jos.

9. Mersul îți îmbunătățește respirația și regenerare organismului

În timpul mersului, rata respirației crește, determinând oxigenul să circule mai rapid în sânge, ajutând la eliminarea deșeurilor și îmbunătățirea nivelului de energie dar și a capacității de regenerare.

10. Scade riscul de Alzheimer

Un studiu efectuat de University of Virginia Health System din Charlottesville a constatat că bărbații cu vârste cuprinse între 71 și 93 de ani care au mers mai mult de un sfert de kilometru pe zi au avut jumătate din incidența demenței și a bolii Alzheimer, comparativ cu cei care au mers mai puțin.

Mersul pe jos previne și tratează următoarele afecțiuni:

  • Obezitatea
  • Boala cardiacă
  • Hipertensiunea arterială
  • Boala coronariană
  • Diabetul
  • Depresia și tulburările de anxietate
  • Demența 
  • Alzheimerul
  • Artrită
  • Dezechilibrele hormonale
  • Simptomele de postmenopauză
  • Tulburările tiroidiene
  • Oboseala cronică 
Referințe

 1. The London School of Economics and Political Science

2. American Heart Association

3. Arthritis Foundation

4. PubMed