Alex Stanciu

Alex STANCIU logo white shadow
Utilizarea saunei îmbunătățește sănătatea inimii

Utilizarea saunei îmbunătățește sănătatea inimii

  • Cercetările arată că folosirea saunei doar o dată pe săptămână are un impact pozitiv asupra bolilor cardiovasculare și asupra incidenței atacurilor de cord.
  • Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că expunerea la stres termic optimizează proteinele de șoc termic necesare pentru susținerea biogenezei mitocondriale și ajută la eliminarea deșeurilor a căror acumulare poate duce la formarea plăcilor în sistemul vascular.
  • Utilizarea saunelor vă ajută să vă detoxifiați corpul de acumularea metalelor grele cum ar fi cadmiu, plumb, mercur și arsenic ce sunt asociate cu un risc crescut al bolilor de inimă. 

Câteodată unele dintre cele mai simple strategii au un impact imens asupra sănătății. Cu alte cuvinte, schimbările mici pe care le putem face în fiecare zi, produc un impact semnificativ în timp. Utilizarea saunei este una dintre aceste strategii.

Din punct de vedere istoric, saunele au fost folosite în Europa de Est, Asia și Finlanda pentru detoxifiere, relaxare și sănătate. Atleții folosesc căldură extremă pentru reducerea stresului după antrenament și pentru a îmbunătăți performanțele atletice prin sporirea rezistenței.

Expunerea la temperaturi extreme este, de asemenea, benefică pentru funcționarea mitocondrială, micile uzine din celulele dvs. ce oferă corpului energia necesară pentru a funcționa. Saunele oferă un stres termic corpului, ca o modalitate de optimizare a proteinelor de șoc termic din interiorul celulelor, declanșând biogeneza mitocondrială.

Nu este surprinzător că o mare parte din cercetările privind utilizarea saunelor provin din Finlanda, unde majoritatea oamenilor folosesc sauna cel puțin o dată pe săptămână. Studiile recente au asociat încă o dată utilizarea saunei cu un risc redus de mortalitate din cauza bolilor cardiovasculare.

Cercetatorii au fost interesați în mod special cum ar putea prezice riscul de mortalitate. Cercetatorii au adunat date de la peste 1.650 de participanti, cu o vârstă medie de 63 de ani, dintre care 51.4% au fost femei. În timpul perioadei de studiu de 15 ani, au apărut 181 evenimente cardio-vasculare fatale, însă scăderea mortalității a fost direct proporțională cu numărul ședințelor de saună pe săptămână. 

Autorii au oferit câteva explicații pentru această reducere a riscului de mortalitate, expunerea la căldură are efecte de scădere a tensiunii arteriale, scăderea rezistenței vasculare periferice și rigidității arteriale. Aceasta susține datele anterioare provenite de la Universitatea din Finlanda de Est, unde cercetătorii au urmărit 2300 de bărbați cu vârste apropiate pe o perioadă de 20 de ani. Pe parcursul studiului, 49% dintre bărbații care au folosit sauna doar o singură dată pe săptămână au decedat primii în comparație cu cei care au folosit-o de trei ori, patru, până la șapte ori pe săptămână. 

Stresul prin căldură îmbunătățește calitatea vieții care afectează sănătatea inimii

Saunele cresc producția de oxid nitric în același mod ca și exercițiile cu intensitate ridicată.

Oxidul Nitric este un vasodilatator puternic care stimulează creierul, distruge bacteriile, apără împotriva creșterii tumorale și ajută la stimularea creșterii musculare și a rezistenței. Un alt beneficiu poate fi atribuit termogenezei. Expunerea la temperaturi extreme îmbunătățește funcția mitocondrială. Atunci când mitocondriile nu funcționează corect, capacitatea corpului de a genera energie este afectată.

Cheia este de a elimina mitocondriile vechi și de a genera altele noi printr-un proces numit biogeneză. Strategiile de susținere a biogenezei mitocondriale sunt expunerea la temperaturi extreme, exerciții fizice și post intermitent. Funcția cardiovasculară și sănătatea optimă depind de un sistem puternic de funcționare a mitocondriilor.

Utilizarea saunei ajută organismul în eliminarea metalelor grele

Un alt beneficiu al utilizării saunei contribuie la stimularea eliminării toxinelor, inclusiv a pesticidelor și a metalelor grele cum ar fi cadmiu, arsenic, plumb și mercur. Chiar dacă aveți un stil de viață sănătos, tot sunteți predispuși să acumulați metale grele din alimentație, produse cosmetice sau aer.

Saunele cu infraroșu sunt deosebit de benefice pentru detoxifierea metalelor grele, pentru intensificarea proceselor metabolice, circulația sângelui și oxigenarea țesuturilor.

Tanspirația redusă poate fi rezultatul unei încărcări toxice crescute, care, la rândul său, vă poate afecta inima și sănătatea creierului. În comparație cu alte strategii de detoxifiere a metalelor grele, folosirea saunei poate fi una dintre cele mai bune, deoarece va scadea acumularea toxică într-un mod natural.

Un secret al medicinii ortomoleculare pentru o mobilizare mai puternică a toxinelor stocate se poate face prin utilizarea niacinei (vitamina B3). Niacina ajută la mobilizarea grăsimilor, eliberând substanțele chimice, toxice din țesuturi, cum ar fi creierul. Atunci vitamina B3 este luată înainte de utilizarea saunei, toxinele mobilizate sunt eliminate în siguranță prin transpirație.

Metalele grele cresc riscul bolilor cardiovasculare

Este foarte probabil ca în sistemul dvs. să aveți acumulări de metale grele, având ca rezultat simptome cum ar fi dureri de cap, slăbiciune, oboseală, articulații dureroase, mușchii contractați si probleme digestive.

Un studiu recent a folosit o meta-analiză pentru a demonstra că și nivelurile scăzute, de metale grele toxice prezintă un risc pentru sănătatea dvs. cardiovasculară. Autorul studiului principal, Rajiv Chowdhury, Ph.D., profesor  în domeniul sănătății la nivel mondial de la Universitatea din Cambridge din Marea Britanie, a spus:

“Este clar că din analiza noastră există o legatură  între expunerea la metale grele și riscul bolilor de inima, chiar și la doze mici, iar cu cât este mai mare expunerea, cu atat mai mare este riscul.

Utilizarea saunei vă reduce riscul de afecțiuni multiple

Utilizarea saunei reduce riscul apariției mai multor afecțiuni

  • Reducerea riscului de accident vascular cerebral – s-a dovedit că reducerea riscului de accident vascular cerebral cu 12%, dacă sauna este utilizată de 1-3 ori pe săptămână, în timp ce folosirea zilnică reduce riscul cu până la 62%. 
  • Beneficii pentru creier – prin creșterea producției de factori de creștere și a factorului neurotrofic derivat din creier, utilizarea saunei activează celulele stem cerebrale să se transforme în noi celule neuronale, reducând astfel riscul de demență și Alzheimer.
  • Îmbunătățește starea de spirit – corpul dumneavoastră răspunde la căldură prin producerea de dinorfine,  chimicul opus al endorfinelor. Cu toate acestea, dinorfinele vă sensibilizează creierul spre endorfine, ceea ce tinde să stimuleze starea de spirit. 
  • Îmbunătățește performanța fizică și atletică – expunerea la căldură crește anduranța, prin îmbunătățirea nivelului de oxid nitric. Crește fluxul sanguin către mușchi, reduce oboseala, îmbunătățete controlul termoregulator și rata de transpirație, permite căldurii corpului să rămână mică, chiar și în timpul efortului intens.
  • Protejeză sănătatea inimii – expunerea la căldură îmbunătățește sănătatea vasculară și reduce tensiunea arterială și ritmul cardiac.
  • Detoxifiere – înlăturarea toxinelor din organism, inclusiv pesticide și metale grele cum ar fi cadmiu, arsenic, plumb și mercur, vă protejează atât neurologic cât și cardiovascular.
  • Îmbunătățește imunitatea – Utilizarea saunei crește numărul celulelor albe din sânge, limfocitelor, neutrofilelor și bazofilelor.
  • Reducerea durerii – saunele  pot reduce durerea asociată cu artrită reumatoidă, spondilită anchilozantă și fibromialgia, precum și durerea de cap. Într-un studiu al pacienților cu fibromialgie, s-a observat o reducere a durerii între 33% și 77% după utilizarea unei saune uscate cu infraroșii. La șase luni de la încheierea studiului, participanții au continuat să raporteze o reducere a durerii între 28% și 68%.
  • Elimină microbii, bacteriile și paraziții.
  • Reduce inflamația și stresul oxidativ.
  • Îmbunătățește funcția respiratorie – participanții la un studiu ce sufereau de astm, bronșită și boala pulmonară obstructivă au prezentat o îmbunătățire a funcției respiratorii după utilizarea saunei.
  • Reduce mortalitatea din toate cauzele.

 

Contraindicații

  • Angină pectorală instabilă
  • Tensiune arterială
  • Ritm cardiac anormal
  • Insuficiență cardiacă avansată
  • Infarct miocardic recent
  • Stenoză aortică severă
  • Sarcină

 

Referințe

  1. Alternative Medicine
  2. Heart disease
  3. Heavy metal poisoning
  4. Harvard Health Publising
  5. Journal of Science and Medicine in Sport